Als een klant uw factuur niet betaalt tegen de vervaldag, is het altijd aan te raden om hem even hierover op te bellen of een vriendelijk mailtje te sturen om uw factuur in herinnering te brengen. Gaat het om een vergetelheid van jouw klant en meldt hij jou dat hij de betaling spoedig in orde zal brengen, bevestig dat dan via een vriendelijke mail terug als bewijs.
Heeft een telefoontje of herinnering echter geen effect, dan kan je overgaan tot het versturen van een ingebrekestelling naar de klant. Dit is een schriftelijke aanmaning waarmee u als schuldeiser uw eis formaliseert en verzoekt om tot betaling over te gaan, een zogenaamde laatste waarschuwing voordat u gaat invorderen.
Hierbij is het aan te bevelen hiervoor een aangetekend schrijven te gebruiken. Op die manier beschikt u meteen over een bewijs van verzending. Daarnaast is er geen strikte wettelijke termijn waarbinnen u zo’n ingebrekestelling moet sturen. U kunt deze dus nog perfect versturen als er al geruime tijd verstreken is sinds de vervaldag van de factuur. Het is zelfs mogelijk om nog een aanmaning te sturen voor een factuur die al verjaard is.
Indien uw aangetekend schrijven niet wordt afgehaald, dan is het toch geldig op voorwaarde dat de adresgegevens correct waren. Als uw algemene voorwaarden bepalen dat u na ingebrekestelling kunt invorderen en intresten eisen, kunt u dat dus doen, ondanks het feit dat de brief niet werd afgehaald. In dergelijke situatie is het aan te raden om de enveloppe die u terugkrijgt ongeopend bij te houden, om achteraf toch nog te kunnen bewijzen wat u precies aangetekend verzond.
Krijgt u na uw aangetekend schrijven nog steeds geen betaling, dan kunt u het best het dossier uit handen geven aan een advocaat of gerechtsdeurwaarder die nogmaals een aanmaning kan sturen en eventueel een procedure in rechte starten.